De vakantie afsluiten bij Harrie - Reisverslag uit Marawila, Sri Lanka van Familie Snijder - WaarBenJij.nu De vakantie afsluiten bij Harrie - Reisverslag uit Marawila, Sri Lanka van Familie Snijder - WaarBenJij.nu

De vakantie afsluiten bij Harrie

Door: Charles

Blijf op de hoogte en volg Familie

03 Augustus 2016 | Sri Lanka, Marawila

Terug bij Harrie
We hadden de huisjes 3 en 4 gekregen. Zonder airco, maar met fan. We waren erg moe van de reis dus slapen was geen probleem. Daarna hadden we en typische Bij Harriedag: aanschuiven aanschuiven aan het ontbijt. Die hoppers hoefden we niet meer dus gewoon toast en eieren (elke dag minstens een ei), jam, en mogelijk aangevuld met duopenotti, want die was ook mee. Daarna hadden we tijd om te zwemmen. Dan ga je eerst naar de buitendoche en laat je de enorme straal water op je hoofd kletteren. Vervolgens spring je in het zwembad. Dat water is zo lekker. Niet te heet, niet te koud, precies goed. Dan ga je op een bal zitten of in de band hangen en kijk je uit op de kokosnootbomen en hoor de de zee ruisen want daar zitten we geen 100 vanaf. Dan doe je een hele tijd helemaal niks.
Tenzij je je ergert aan de kraaien. Iemand noemde die 'vliegende ratten'. Dat klopt wel ongeveer. Die beesten vreten alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Vissekoppen, restjes vleesafval, noem het maar. In ieder geval zwermen ze ook rond het zwembad. Ze drinken het water en poedelen er lustig op los. Behalve als Max en ik in het water zijn. Want met een lichte variant van een basketbal is het leuk om op die kraaien te mikken. Niet dat het gelukt is er 1 te raken, maar wel bijna. Dus als Max en ik het water ingingen vlogen de kraaien ver en hard weg.
Tussen de middag gingen we dan weer eten. Een hamburgertje hier en en rijst met curry daar. Daarna weer uitbuiken, douchen, zwemmen en weer bakken in de zon (behalve ik dan). Rond drie uur werd het tijd voor een biertje en daarna maar weer even het water in. Totdat het weer tijd werd voor het diner.
Ondertussen werd er ook straf gelezen. Max heeft hier zijn triologie afgerond. Juul haar spannende boek van..... Marjolein kan niet meer terughalen hoeveel boeken ze heeft gelezen en ik was blij met het boek 'Sunny boy' dat ik hier in één ruk uitgelezen. Wat een schitterend boek!
Vanwege de buikperrikelen van Juul hebben we maar steeds bij Harrie gegeten. Dat is absoluut geen straf, vooral als de vrouw van Harrie kookt.
Op dinsdag 2 augustus hebben we de routine opgegeven en zijn we na het ontbijt harde naar Chilau gegaan met de tuk tuk. Juul bleef thuis op bed tesamen met haar buikkrampen. Daardoor had ze ook slecht geslapen.
Maar de andere drie gingen met een tijdelijke gids met zijn tuk uk op stap. Het was wel een flink eindje en we genoten van al die activiteiten om je heen. Het is en genot om te kijken naar al die mensen, te voet, op de fiets,op de brommert enzovoort.
We begonnen met de vismarkt van Chilau. Wat een chaos en wat een aanbod van vis. Niks op ijs. Gewoon op de grond van moeder aarde. En hoelang licht het er al? En bieden ze dezelfde vis de dag erop weer als supervers aan? Van die vragen komen dan in je op. We zagen roggen van minstens een meter doorsnede en een zwaardvis van twee meter. Ongelogen waar. Kijk maar naar de foto's. Daarna zijn we naar de groentemarkt gegaan en naar een tempelcomplex met een hele oude hindoetempel en een boeddhistische tempel. Allemaal even mooi en indrukwekkend. Als kers op de taart gingen we naar een batikwinkel. We liepen door de winkel de tuin in en daar werden allerlei spullen ter plekke gemaakt. Het kon niet eenvoudiger. Was werd verwarmd op vooroorlogse petroleumbrandertjes. Die waar mijn oma vroeger de kookwas op deed. De was werd eruit gekookt in delen van olievaten. En gewoon met een houtvuur eronder. Enkele vrouwen waren de stoffen aan het decoreren.
Natuurlijk werkt dat superinspirerend om een omslagdoek te kopen. Aldus geschiedde....
Weer terug doken we al weer gauw in het oude 'bij Harrie' ritme.
Wat ook aan de feestvreugde bijdroeg was dat we huisje één kregen voor de laatste twee nachten. Dat is groot en riant en .....met airco. Kortom et was fantastisch bij Harrie. Over anderhalf uur worden we opgehaald voor de terugvlucht naar Keulen. Geen tijd meer voor een algehele evaluatie maar ik kan wel verklappen dat dit een mieterse vakantie was.