High tea op z'n Engels - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Familie Snijder - WaarBenJij.nu High tea op z'n Engels - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Familie Snijder - WaarBenJij.nu

High tea op z'n Engels

Door: Lynn

Blijf op de hoogte en volg Familie

20 Juli 2016 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Woensdag zijn we vertrokken van het smogachtige Kandy richting het berggebied. Voor mij was het al de 3e keer dat ik in Kandy was; eerder tweemaal met David. Ik vond het niet echt een fijne stad. Veel chaos, uitlaatgassen en mensen die iets van je willen. De weg van Kandy naar Nuwara Eliya bestaat vooral uit slingerende bergweggetjes. Doordat we allen een misselijkheidspilletje hadden genomen hadden we daar gelukkig geen last van!
Het berggebied wordt vooral gebruikt voor het verbouwen van thee. Sri legde uit dat de Schot James Tailor (hé, zelfde achternaam ;)) deze naar Sri Lanka heeft gebracht. De Engelsen genoten van thee, en met Sri Lanka kon het verbouwd worden op eigen koloniale gronden in plaats van het te importeren uit China. De theeplantage waar we terecht kwamen was daarom eerst ook in handen van de Engelsen. Tegenwoordig wordt de thee nog net zo gemaakt zoals toen; veel machines zijn daarom ook al 100 jaar oud.
Eerst worden de blaadjes geplukt door de theeplukvrouwtjes. Zijn plukken zo'n 20 kilogram per dag! Dan wordt het gedroogd, gemalen, geoxideerd en gescheiden van de takjes. Zo krijg je uiteindelijk thee. Na de rondleiding was er natuurlijk ook tijd voor wat thee en een lekker chocoladecakeje. En ow wat hebben we veel gesnoept die dag!
Want daarna zijn we doorgereden naar Nuwara Eliya. Deze stad was vroeger een toevluchtsoord voor de Engelsen, die het hete weer niet altijd konden verdragen. Nuwara Eliya is net Engeland tussen de bergen. Het is er (relatief) koud, zo'n 18 graden, het is er vochtig en het regent zo nu en dan. Je kunt nog steeds in de bouwstijl zien dat het een vrijetijdsgebied was voor de Engelsen. Er is een renbaan voor de paarden en de huizen zijn in de Engelse stijl gebouwd.
Eerst zijn we langs het oude Engelse postkantoor gelopen en hebben heel wat ansichtkaarten op de bus gedaan. Daarna zijn we doorgegaan naar de Grand Hotel. Een enorm hotel naar Engelse bouwstijl waar ze tradities nog in ere hebben gehouden. We hebben daar met z'n 5e een high tea gedaan. Zooo lekker!! Na de high tea hadden de anderen er nog geen genoeg van en werden er nog twee aparte gebakjes besteld! Dik worden we er toch niet van, want we zijn allen al wat kilo's kwijt van het reizen.
In ons hotel/b&b was nog een Pakistaans stel aanwezig die naar een Sri Lankaanse trouwerij waren geweest. Het was super leuk om met ze te kletsen, en we hebben wat over de Pakistaanse cultuur geleerd. Vooral over dat ze het eten van het restaurant waar wij die avond heen zijn gegaan niet pittig genoeg vonden... We zijn bij de Grand Indian gaan eten, wat overheerlijk was, maar naar onze maatstaven wel pittig.
'S avonds ontstond er paniek bij ons in de hotelkamer: Max kon zijn GoPro (camera) nergens vinden...