En dan is er PIZZA - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Familie Snijder - WaarBenJij.nu En dan is er PIZZA - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Familie Snijder - WaarBenJij.nu

En dan is er PIZZA

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Familie

22 Juli 2016 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Ook 's morgens vroeg toonde onze huisrat zich weer in de toilet. Charles mocht hem dit maal ontmoeten. Het stimuleerde de toiletgang niet (zeker niet van Juul). Met de gedachte dat het een gratis nachtje slapen was geweest was het nog enigszins goed te praten. Na een lekker ontbijt met flink wat fruit zijn we de berg weer afgelopen richting het dorp om daar Sri en Amile te ontmoeten. Op het programma stond een wandeling naar Litlle Adams peak. Na een eerste stuk over een vlak wandelpad kwamen we bij de echte klim. Sri haakte af. Volgens zijn zeggen heeft hij teveel gerookt en kan daardoor zo'n klim niet meer aan. De tocht bestond grotendeels uit trappen en daar draaien we onze hand niet voor om. Zelfs mijn knie houdt het goed. Trap af is wat lastiger doordat ik mijn knie niet goed kan buigen. Maar ik loop voor mijn doen als een kievit.
Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de theevelden. Max en Charles gingen samen met een Nederlandse vrouw die we al eerder in Trincomalee ontmoet hadden nog een piekje verder. De vrouwen bleven lekker met een zak koekjes achter op piek 1. Samen met de vriendin van de Nederlandse hebben we verbaast toegekeken naar de waaghalzen op een uitstekend stuk rots. Vooral mannen hebben de neiging om, met gevaar voor eigen leven, zichzelf vast te leggen op de foto. Op slippers en half wegglijdend wagen ze zich op de rots.
Eenmaal terug in ons guesthouse konden we verkassen naar de goede kamers. Dag rat. De middag hebben we heerlijk lezend op ons balkon doorgebracht. Tegen de avond het eind weer naar beneden gewandeld om een keer wat anders te eten dan een curry. Vooral Juul verheugde zich zeer op gewoon westers eten. Ella is toeristisch en dat zie je meteen aan de eetgelegenheden. De echte srilankaanse eetgelegenheden zijn zeer basic. Is het toeristisch dan hebben ze goede stoelen, ziet het er gezellig uit en draaien ze muziek. De Srilankanen hebben geen buitenhuis eetcultuur. Buitenshuis eten doe je alleen als het nodig is. Ze eten gewoon thuis bij moeders en deze heeft ook de lekkerste curry's. En curry eet je drie keer per dag. Het liefst zo pittig mogelijk. De rode pepers staan hier dan ook in grote zakken in de supermarkt. De Srilankanen eten opvallend veel groente en fruit. De diversiteit is groot en ze verbouwen het allemaal op het eiland. Echte veeteelt hebben ze niet. Koeien lopen hier allemaal los rond. Groot brandmerk op hun rug en vaak vel over been. Voor een goede biefstuk moet je hier dus ook niet wezen.