Op onderzoek uit - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Familie Snijder - WaarBenJij.nu Op onderzoek uit - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Familie Snijder - WaarBenJij.nu

Op onderzoek uit

Door: Lynn

Blijf op de hoogte en volg Familie

02 Augustus 2010 | Marokko, Essaouira

’s Nachts goed geslapen op onze matrassen in onze tent, alleen pappa was wakker geworden van de oproep tot gebed voor de islamieten (rond 5 uur ’s nachts). Na het ontbijt op de camping zijn we vertrokken naar Essaouira met onze tractor, wat geweldig was omdat we airco hadden. Op de camping was namelijk de temperatuur gestegen tot zo’n 40 graden. In Essaouira waaide de wind heel erg vanaf zee waardoor het daar wel een aangename temperatuur had. Onderweg zijn we ook nog gestopt bij een mooi uitzicht. Een aantal mannen bood ons toen ook aan om op een dromedaris te gaan zitten, en een klein stukje te rijden. Pappa en Juul hebben dat uiteindelijk gedaan. Juul moest zichzelf overwinnen, en dat resulteerde in veel gegil. Het eerste moment dat we daar aankwamen begon het onderhandelen al, het ging over het betalen van de parkeerplaats. Dat onderhandelen is wel een vak apart, omdat je als toerist ALTIJD te veel betaalt. Uiteindelijk had het onderhandelen toch geen zin, want ze wilden geen wisselgeld teruggeven…

Essaouira is als stad heel erg mooi. Veeeeel kraampjes, waar je van allerlei dingen kunt kopen. Van wasmiddel tot zilveren sieraden, van tafelkleden tot nog levende kippen. Je kijkt er echt je ogen uit. Opvallend is dan dat alle zilversmeden bij elkaar zitten, alle slagers ook, alle tapijthandelaren ook, enz. enz. enz. Net alsof ze nog nooit van concurrentie hebben gehoord. Waar we vooral opzoek naar waren was een supermarkt, maar daar hebben ze hier nog nooit van gehoord. Juul heeft uiteindelijk wel een hele mooie ketting gekocht.

De grootste verbazing van de dag was wel het middageten. Het stadje is vooral bekend om z’n vis, dus dat moest niet ontbreken in ons bezoek. Er staan daar een heel aantal kraampjes (ja, ook weer allemaal naast elkaar) waar kilo’s met vers gevangen vis op liggen. Mijn ouders hebben toen een aantal vissen aangewezen, die werden op een dienblad gelegd, en dan was het weer onderhandelen over de prijs. Na ongeveer 10 minuten zijn mijn ouders en de verkoper eruit gekomen en mochten we gaan zitten. Alles werd voor ons klaar gemaakt, eerst de garnalen, daarna de rest. Ik heb nog nooit zo genoten van vis, het was super lekker!!! Alles moest met de hand gegeten worden, wat ook een ervaring was.

’s Avonds zijn we weer terug gegaan naar de camping, en onderweg nog een zoektocht gedaan naar een wijnboer. Dat was nog een hele opgaven, omdat islamieten geen alcohol mogen drinken. Uiteindelijk zijn we toch met een fles wijn, die gemaakt was door een geëmigreerde fransman, thuisgekomen.